SZKOŁA DLA RODZICÓW
Być wystarczająco dobrym rodzicem
warsztatowa grupa psychologiczna
projekt autorski – Beata Matkowska-Święs
Charakterystyka spotkań:
- miejsce warsztatów – XLII Liceum Ogólnokształcące, ul. Studencka 13, Kraków
- okres trwania – wrzesień 2018 – czerwiec 2019 (10 warsztatów)
- termin spotkań – wtorek ( raz w miesiącu )
- czas trwania – g.17.00 – 19.00 (120 minut)
- uczestnicy – rodzice, dziadkowie, opiekunowie prawni uczniów (grupa 8- 20 osób)
- warsztaty są bezpłatne
Program warsztatów „Szkoła dla rodziców” daje możliwość:
- poznania i rozumienia funkcji „granic” w życiu rodziny
- rozwijania umiejętności adekwatnego rozpoznawania i nazywania emocji oraz potrzeb własnych i swoich dzieci
- nauki radzenia sobie z negatywnymi emocjami własnymi oraz bliskich osób
- poznania konstruktywnych sposobów rozwiązywania trudnych relacji rodzic – dziecko
- funkcjonalnego stosowania pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych
TEMATY WARSZTATÓW:
- Gdzie jestem ja, a gdzie moje dziecko? Cykl życia w koncepcji Erika E. Eriksona – wrzesień 2018
- Jak rozpoznawać i rozumieć emocje? – październik 2018
- Buntownik bez powodu? Bunt młodzieńczy – norma i dysfunkcja – listopad 2018
- O odrzuceniu i potrzebie akceptacji. Nastolatek w relacjach społecznych– grudzień 2018
- Nie ma dzieci leniwych. O motywacji i mechanizmach obronnych– styczeń 2019
- Zaplanowana przyszłość dziecka. Oczekiwania i delegacje rodziców – luty 2019
- Trudny wiek dorosły. Wymagania wobec rodziców -marzec 2019
- Jak rozmawiać z nastolatkiem, który nie słucha? Granice rodzic- dziecko – kwiecień 2019
- Słowo ma moc. Jak uniknąć efektu Golema?- maj 2019
- Kijem czy marchewką? O karach i nagrodach. Podsumowanie wspólnej pracy– czerwiec 2019
Metody pracy:
- omawianie i analiza zdarzeń wniesionych przez rodziców związanych z tematyką warsztatu
- aktywne formy pracy w oparciu o indywidualne doświadczenie uczestników warsztatu: elementy psychodramy, ćwiczenia w grupach, praca w parach, dyskusja
- prezentacja multimedialna
- psychoedukacja
Ustalenie zasad uczestnictwa w warsztatach:
- w czasie pierwszego spotkania prowadząca proponuje zasady, które będą obowiązywać w trakcie spotkań (zał. 1)
- każdy z uczestników może zaproponować inne zasady, które zostaną omówione w grupie
- wszyscy uczestnicy są zobowiązani wyrazić zgodę na pracę według wspólnie ustalonych zasad i ich przestrzegać
- w trakcie ostatniego 10 warsztatu uczestnicy zostaną poproszeni o dobrowolne wypełnienie anonimowej ankiety ewaluacyjnej
Załącznik nr 1
Ustalenie zasad uczestnictwa w warsztatach „Szkoła dla rodziców”
Spotkania wymagają aktywności grupy, będziemy więc starali się stworzyć przestrzeń, która zapewni nam komfort pracy. W czasie pierwszego spotkania prowadząca zaproponuje zasady, które powinny obowiązywać w czasie warsztatów. Wspólnie ustalimy ostateczne normy. Osoby, które zechcą uczestniczyć w spotkaniach muszą wyrazić zgodę na przestrzeganie zasad wspólnie ustalonych przez grupę.
Zasady proponowane:
- nie oceniam i nie krytykuję
- jestem aktywny – moje doświadczenie może być potrzebne innych
- dbam o prywatność grupy
- przychodzę punktualnie i nie wychodzę przed czasem
- wyciszam telefon