SZKOŁA DLA RODZICÓW
Być wystarczająco dobrym rodzicem
warsztatowa grupa psychologiczna
projekt autorski – Beata Matkowska-Święs
Szanowni Rodzice, w tym roku rozpoczynamy szóstą edycję Szkoły dla Rodziców. W czasie spotkań będziemy warsztatowo pracować nad lepszym rozumieniem potrzeb i emocji naszych dzieci, możliwie skuteczną komunikacją, kształtowaniem opartych na szacunku i zaufaniu relacji rodzic-dziecko. Zajęcia są bezpłatne. Zgłaszających chęć udziału proszę, w terminie do 20 września, o napisanie kilku zdań, dlaczego chcą Państwo uczestniczyć w warsztatach. Kontakt: Librus lub psycholog.liceum42@gmail.com. Ze względu na specyfikę pracy warsztatowej liczba miejsc jest ograniczona. Nie jest przewidziana możliwość dopisywania się w terminach późniejszych. Po raz pierwszy spotykamy się w XLII LO, w patio 29 września o godz.17.
Terminy warsztatów w roku 2020/21:
29.09, 20.10, 3.11, 8.12, 12.01, 2.02, 9.03, 13.04, 11.05, 8.06.
Charakterystyka spotkań:
- miejsce warsztatów – XLII Liceum Ogólnokształcące, ul. Studencka 13, Kraków
- okres trwania – wrzesień 2020 – czerwiec 2021 (10 warsztatów)
- termin spotkań – wtorek (raz w miesiącu)
- czas trwania – g.17.00 – 19.00 (120 minut)
- uczestnicy – rodzice, opiekunowie prawni uczniów (grupa 8- 20 osób)
- warsztaty są bezpłatne
Program warsztatów „Szkoła dla rodziców” daje możliwość:
- poznania i rozumienia funkcji „granic” w życiu rodziny
- rozwijania umiejętności adekwatnego rozpoznawania i nazywania emocji oraz potrzeb własnych i swoich dzieci
- nauki radzenia sobie z negatywnymi emocjami własnymi oraz bliskich osób
- poznania konstruktywnych sposobów rozwiązywania trudnych relacji rodzic – dziecko
- funkcjonalnego stosowania pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych
TEMATY WARSZTATÓW:
- Gdzie jestem ja, a gdzie moje dziecko? Cykl życia w koncepcji Erika E. Eriksona
- Jak rozpoznawać i rozumieć emocje?
- Buntownik bez powodu? Bunt młodzieńczy – norma i dysfunkcja
- O odrzuceniu i potrzebie akceptacji. Nastolatek w relacjach społecznych
- Nie ma dzieci leniwych. O motywacji i mechanizmach obronnych
- Zaplanowana przyszłość dziecka. Oczekiwania i delegacje rodziców
- Trudny wiek dorosły. Wymagania wobec rodziców
- Jak rozmawiać z nastolatkiem, który nie słucha? Granice rodzic- dziecko
- Słowo ma moc. Jak uniknąć efektu Golema?
- Kijem czy marchewką? O karach i nagrodach. Podsumowanie wspólnej pracy
Metody pracy:
- omawianie i analiza zdarzeń wniesionych przez rodziców związanych z tematyką warsztatu
- aktywne formy pracy w oparciu o indywidualne doświadczenie uczestników warsztatu: elementy psychodramy, ćwiczenia w grupach, praca w parach, dyskusja
- prezentacja multimedialna
- psychoedukacja
Ustalenie zasad uczestnictwa w warsztatach:
- w czasie pierwszego spotkania prowadząca proponuje zasady, które będą obowiązywać w trakcie spotkań (zał. 1)
- każdy z uczestników może zaproponować inne zasady, które zostaną omówione w grupie
- wszyscy uczestnicy są zobowiązani wyrazić zgodę na pracę według wspólnie ustalonych zasad i ich przestrzegać
- w trakcie ostatniego 10 warsztatu uczestnicy zostaną poproszeni o dobrowolne wypełnienie anonimowej ankiety ewaluacyjnej
Załącznik nr 1
Ustalenie zasad uczestnictwa w warsztatach „Szkoła dla rodziców”
Spotkania wymagają aktywności grupy, będziemy więc starali się stworzyć przestrzeń, która zapewni nam komfort pracy. W czasie pierwszego spotkania prowadząca zaproponuje zasady, które powinny obowiązywać w czasie warsztatów. Wspólnie ustalimy ostateczne normy. Osoby, które zechcą uczestniczyć w spotkaniach muszą wyrazić zgodę na przestrzeganie zasad wspólnie ustalonych przez grupę.
Zasady proponowane:
- nie oceniam i nie krytykuję
- jestem aktywny – moje doświadczenie może być potrzebne innych
- dbam o prywatność grupy
- przychodzę punktualnie i nie wychodzę przed czasem
- wyciszam telefon