ZDROWIE LUDZKIE NA TAPECIE, czyli jak działa nasz układ immunologiczny i czy rośliny transgeniczne są niebezpieczne?

 W sobotę nasi licealiści tłumnie zjawili się na uniwersytecie, uczestnicząc w kolejnych wykładach z cyklu „Spotkania w samo południe”. Tym razem mieli możliwość poznania złożoności funkcjonowania układu odpornościowego stanowiącego centrum naszego zdrowia oraz dokonania analizy obaw i nadziei związanych z pojawieniem się roślin transgenicznych. Okazało się, że człowiek jest wymarzonym żywicielem dla licznych wirusów, pierwotniaków, bakterii i grzybów, przed którymi jednak może się doskonale bronić. Ale, kiedy układ immunologiczny niedomaga konsekwencje zdrowotne są dramatyczne, jak w przypadku genetycznie uwarunkowanego, ciężkiego złożonego niedoboru odporności. Również zbytnia aktywność układu staje się groźna, będąc przyczyną chorób autoimmunologicznych. Mowa była także o profilaktyce chorób za pomocą szczepień ochronnych, a więc o sposobach tworzenia pamięci immunologicznej, która ułatwia walkę z zagrażającymi człowiekowi patogenami.

Podczas następnej prelekcji młodzież poznała metody tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie. Podkreślony został fakt ambiwalentnego stosunku do ich wykorzystywania w celach spożywczych, u podstaw którego prawdopodobnie leżą czynniki ekonomiczne. Obawy z niekontrolowanym przedostaniem się transgenów do środowiska zostały rozwiane, a fascynacja GMO, niosącymi nadzieje na zmniejszenie głodu i chorób w wyniku niedożywienia – pozostała.

Po wykładach część uczniów rozwijała swoje pasje biologiczne podczas równolegle odbywających się warsztatów o „Przeciwciałach monoklonalnych w oznaczaniu grup krwi”„Hodowlach roślin in vitro”. Pytania o rodzaje grup krwi, aglutynacje erytrocytów i konflikt serologiczny nie pozostały bez odpowiedzi, a młodzież oznaczyła samodzielnie kilka próbek krwi. Uczestnicy drugiego warsztatu mogli się dowiedzieć w jaki sposób z fragmentu jednego liścia można otrzymać wiele sadzonek.

Dzień zbliżał się ku końcowi, kiedy opuściliśmy mury uczelni, jednak zajęcia były tak interesujące, iż nikt nie zauważył upływającego czasu.

„Skoro można pomyśleć, że może być lepiej, to znaczy, że już jest lepiej.”  Olga Tokarczuk

 

                                                               prof. Beata Sobocińska