17 maja klasa z rozszerzeniem matematyczno-fizycznym wybrała się w naukową podróż zorganizowaną w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki.

Odwiedzili stanowiska katedr Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie uczestniczyli w wykładach, pokazach i eksperymentach z różnych dziedzin nauki.

Uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się bromatologia, a także uzyskali poradę dotyczącą wspomagania żywieniowego leczenia chorób. Dodatkowo uczestniczyli w prezentacji i degustacji herbat i szczegółowo omówili ich właściwości prozdrowotne. Przeanalizowali zagadnienia stosowania barwników w żywności oraz wzięli udział w prezentacji barwników naturalnych i syntetycznych. Młodzież skorzystała również  z bezpłatnej konsultacji dietetycznej.

Kolejnym przystankiem naukowej przygody był świat mikro. Uczniowie oglądali: świat komórek pod mikroskopem i strukturę DNA i badali jak czytać i edytować DNA? Czy w probówce można wyczarować własną tęczę? Jak przy użyciu pipety automatycznej stworzyć cyfrowy obraz? Czy słodkie może być kwaśne? Czy molekularne koktajle są bezpieczne?. Na koniec zagrali w epigenetyczną grę Memory, biochemiczne Domino.

Poznali również świat mikroorganizmów, niewidoczny gołym okiem i mieli unikalną możliwość spojrzenia na mikroorganizmy zarówno pod mikroskopem, jak i w szerszym kontekście makroświata.

Młodzież na stoisku Zakładu Bioinformatyki i Telemedycyny nauczyła się jak rzeczywistość łączy wirtualną rzeczywistość ,rozszerzoną rzeczywistość oraz mieszaną rzeczywistość w celu zaawansowanej wizualizacji danych medycznych. Uczniowie zapoznali się z techniką, która umożliwia tworzenie trójwymiarowych modeli organów, co jest kluczowe przy planowaniu skomplikowanych operacji serca, oraz jak taka technika ułatwia chirurgom precyzyjne operacje, wyświetlając kluczowe informacje bezpośrednio w ich polu widzenia.

Dzięki warsztatom uczniowie mogli wziąć  udział w treningu chirurgicznym i przekonać się o tym, że zastosowanie XR w medycynie nie tylko poprawia zrozumienie anatomii, ale także otwiera nowe możliwości wizualizacji danych medycznych.

Na stanowisku Katedry Technologii Postaci Leku i Biofarmacji uczniowie poznali różne formy leków, takie jak tabletki, kapsułki, roztwory, aerozole oraz dowiedzieli się, jakie mają znaczenie dla efektywności terapeutycznej, zapoznali się z procesem wytwarzania leku oraz w innowacji ich dostarczania.

Wyjście okazało się idealne dla każdego, kto jest ciekawy, jak nauka przekłada się na praktyczne rozwiązania w dziedzinie medycyny i farmacji, fizyki i chemii, biologii. A także przybliżyło uczniom rozwijające się dziedziny nauki i możliwości wspomagania procesu kształcenia w medycynie i naukach pokrewnych z wykorzystaniem technologii informatycznych.

prof. Karolina Maniak-Górecka

Skip to content