Relacja z wyjazdu do Brukseli w ramach projektu Erasmus+ „Educating the Democratic Citizens of Tomorrow”
Choć trudno w to uwierzyć, nadszedł już czas ostatniej krótkoterminowej wymiany grup uczniów w ramach projektu Erasmus+ pt.: „Educating the Democratic Citizens of Tomorrow”. Tym razem grupa uczniów naszej szkoły w składzie: Patryk Blacha, Martyna Bojanowska, Milena Dranka, Zofia Ogórek, Natalia Spicha, Amelia Trólka wraz z opiekunami: Urszulą Kogut i Marleną Drabik zawitali do miasta określanego mianem stolicy Europy, czyli do Brukseli. Przywitała nas tam piękna, słoneczna pogoda, która towarzyszyła nam przez cały okres pobytu w dniach 8-14 maja 2022 r.
Bruksela to idealne miejsce do rozważań na tematy dotyczące demokracji. Zwiedzanie fascynujących muzeów, galerii czy wystaw umożliwia bowiem wnikliwe spojrzenie na historię Europy: początki kontynentu, jego rozwój na przestrzeni wieków oraz aktualne miejsce w świecie z rozmaitych perspektyw, uwzględniając mnogość i różnorodność krajów ją tworzących.
Udaliśmy się w arcyciekawą, historyczną podróż po Europie i jej dziejach, odwiedzając Dom Historii Europejskiej i odkrywając przy tej okazji nowe sposoby myślenia o Europie. Kolejnym miejscem skłaniającym do refleksji nie tylko nad przeszłością, ale również teraźniejszością i przyszłością Europy było Parlamentarium – interaktywne muzeum poświęcone historii Unii Europejskiej. Dotarliśmy także do Dzielnicy Europejskiej, gdzie swoją siedzibę mają najważniejsze organy Unii Europejskiej. Odwiedziliśmy Parlament Europejski i przez moment mogliśmy poczuć się jak posłowie, zajmując miejsce w sali posiedzeń plenarnych. Była to świetna okazja do tego, by dowiedzieć się, jak działa demokracja parlamentarna oraz jaki wpływ na codzienne życie obywateli Unii Europejskiej mają decyzje podejmowane przez Parlament Europejski. Kto wie, może wśród uczestników tej mobilności są przyszli pracownicy instytucji unijnych?
Refleksjom nad wielorakimi aspektami demokracji towarzyszyło odkrywanie wielu interesujących zakątków Brukseli. Wymienić należy tutaj chociażby historyczne centrum miasta – brukselski rynek, czyli tzw. La Grand-Place, który w 1998 r. został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, budowaną przez ok. 300 lat katedrę świętego Michała i świętej Guduli, która znajduje się na wzgórzu nazywanym Treurenberg, budynek Giełdy Papierów Wartościowych czy Atomium – monumentalny obiekt o wysokości 102 metrów przedstawiający model kryształu żelaza powiększonego 165 miliardów razy, który powstał w 1958 r. z okazji odbywającej się w Brukseli Wystawy Światowej – Expo’58.
Wyruszyliśmy również poza miasto, np. do Waterloo, gdzie miała miejsce jedna z ważniejszych bitew świata z 1815 r., która okazała się ostateczną klęską Napoleona i uznawana jest za kres epoki napoleońskiej.
Z kolei wizyta w Brugii – malowniczym miasteczku ze średniowieczną zabudową, które ze względu na dużą liczbę kanałów nazywane jest flamandzką Wenecją lub Wenecją Północy – była wyjątkową okazją do przeniesienia się w czasie do niezwykle klimatycznego miejsca niczym z bajki, a rejs łodzią w towarzystwie grup projektowych po kanałach Brugii oraz spędzenie czasu razem, gromadząc materiały do aktywności projektowych, były niewątpliwie punktem programu dającym szansę młodzieży na lepsze poznanie się i wymianę opinii.
Po bardziej szczegółowe fotorelacje z poszczególnych dni naszego pobytu w Belgii odsyłamy Was na stronę szkolnego Facebook’a, którą znajdziecie tutaj: https://pl-pl.facebook.com/lo42krakow/
Czas aktywności projektowych dotyczących tematu: „Europejskiej historii aż do XXI wieku” przeplatany odkrywaniem Europy i jej uroczych zakątków minął bardzo szybko. W pamięci uczestników pozostaną zapewne nie tylko piękne wspomnienia wspólnie spędzonych chwil i wzajemnego poznawania się, ale przede wszystkim zdobyta wiedza oraz nowe doświadczenia i umiejętności staną się dla wielu inspiracją do tego, by po powrocie do własnych domów i codzienności kreować lepszą Europę i tym samym lepszy świat.
prof. Marlena Drabik
Najnowsze komentarze