Relacja z wyjazdu do Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+ „Educating the Democratic Citizens of Tomorrow”

Kierunkiem kolejnej mobilności uczniów naszej szkoły w ramach projektu Erasmus+ była największa w archipelagu Balearów wyspa na Morzu Śródziemnym – Majorka. I choć miejsce to kojarzy się przede wszystkim ze słonecznymi wakacjami i błogim relaksem, grupa młodzieży w składzie: Julia Gródek, Marta Kaczmarek, Julia Kowalska oraz Zuzanna Kudlik wraz z opiekunami: Urszulą Kogut i Marleną Drabik wylądowała w Palma de Mallorca, by – uczestnicząc w różnych aktywnościach – realizować w dniach 4-8 kwietnia 2022 r.  program mobilności, którego temat przewodni dotyczył przyrody, sztuki i polityki jako integralnej części systemów demokratycznych.

Podróżując po wyspie mieliśmy okazję podziwiać niezwykłą przyrodę. Dotarliśmy np. do Cap de Formentor – najbardziej wysuniętego na północ punktu Majorki znajdującego się na półwyspie Formentor, gdzie górny kraniec pasma górskiego Serra de Tramuntana spotyka się z Morzem Śródziemnym. Z kolei w położonym również w północnej części wyspy i otoczonym średniowiecznymi murami miasteczku Alcudia zwiedziliśmy miejsca pełne atrakcji przyrodniczych i historycznych zabytków, stanowiące część demokratycznego dziedzictwa Majorki. Nieopodal historycznego centrum Alcudii znajdują się pozostałości po rzymskiej osadzie Pollentia: ruiny osiedla mieszkalnego, forum czy wykuty w skale amfiteatr, gdzie uczestnicy projektu wzięli udział w aktywności z elementami dramy i teatru dotyczącej ich postaw wobec demokracji oraz jej rozumienia. Nasz zachwyt wzbudziła ponadto imponująca architektura średniowiecznego Zamku Bellver wybudowanego na planie koła, co jest ewenementem w Europie. Zamek ten znajduje się na wzgórzu, z którego rozpościera się cudowna panorama na miasto Palma.

Wybraliśmy się także do kilku miejscowości należących do „Serra de Tramuntana”, które otrzymały status światowego dziedzictwa UNESCO: należy wspomnieć tutaj chociażby takie miejsca jak Valdemossa – dawna rezydencja Chopina, Raixa w gminie Bunyola – jedna z najbardziej charakterystycznych historycznych wiejskich posiadłości Majorki z otaczającymi ją przepięknymi ogrodami czy położone w malowniczej dolinie miasto Sóller słynące z sadów cytrusowych, dlatego nazywane jest również Doliną Pomarańczy, do którego dojechaliśmy z Portu de Sóller zabytkowym tramwajem. Miał on ułatwiać rolnikom przewożenie pomarańczy aż do Palmy. Dzięki ich ciężkiej pracy mogliśmy poczuć klimat tego miejsca i cieszyć oczy wszechobecną na tej trasie przyrodą i malowniczymi widokami.

Z kolei wizyta w takich instytucjach jak Ratusz Miejski czy Parlament Balearów stworzyła doskonałą okazję do pytań i rozważań dotyczących demokracji i jej różnych aspektów dawniej, dziś i w przyszłości.

Oczywiście, nie są to wszystkie wspaniałe miejsca, które odwiedziliśmy. Szczegółowe fotorelacje z poszczególnych dni naszego pobytu na Majorce można znaleźć na stronie szkolnego facebooka pod następującym linkiem: https://pl-pl.facebook.com/lo42krakow/

Realizując projekt w otoczeniu tak fascynującej przyrody, uczniowie mieli możliwość poznać realia, w których kształtowała się demokracja na Majorce, dzielić się swoimi spostrzeżeniami z innymi uczniami ze szkół partnerskich z Grecji, Hiszpanii i Portugalii, obcować z naturą, podążać wyjątkowymi krajobrazowymi ścieżkami, napawać się urokliwymi widokami, brać udział w aktywnościach projektowych, zasmakować specjałów kuchni śródziemnomorskiej, obejrzeć hiszpańską szkołę partnerską I.E.S. Josep Sureda I Blanes oraz podejmować ciekawe wyzwania dotyczące zasad oraz istoty demokracji – tematu naszego projektu.

prof. Urszula Kogut i prof. Marlena Drabik

Skip to content