„Gdy tylko człowiek staje się w czymś mistrzem,
winien zostać uczniem w czymś innym”
Gerhart Hauptmann
NOWA EDYCJA SPOTKAŃ W SAMO POŁUDNIE Z BIOCHEMIĄ, BIOFIZYKĄ I BIOTECHNOLOGIĄ
NA UNIWERSYTECIE JAGIELLOŃSKIM
Cykl rozpoczęto już 13 października dwoma wykładami: 1) Życie jest formą istnienia białka (dr Piotr Bonarek, Zakład Biochemii Fizycznej) i 2) Karotenoidy – barwniki życia (dr hab. Dariusz Latowski, Zakład Fizjologii i Biochemii Roślin), podczas których prelegenci starali się w atmosferze światowej nauki przybliżyć słuchaczom zagadnienia życia z poziomu molekularnego. Sala wykładowa wypełniona po brzegi młodymi adeptami wiedzy przyrodniczej stwarzała przyjazne środowisko poruszanym w jej ścianach skomplikowanym problemom biochemiczno-fizjologicznym, zaś zafascynowani nowym doświadczeniem licealiści nie zwracali uwagi na piękną, złotą jesień, której nawet najmniejszy promyczek słońca nie mógł przedostać się do auli pozbawionej okien, a jednocześnie stanowiącej okno na świat – wiedzy.
W dwa tygodnie później już prawie 40-osobowa grupa naszej młodzieży zasiadła w studenckich ławkach na kolejnych wykładach: 1) Światło w służbie medycyny (dr Martyna Krzykawska-Serda/dr hab. Martyna Elas, Zakład Biofizyki) i 2) Przeciwciała monoklonalne w biotechnologii i medycynie (dr Monika Bzowska, Zakład Biochemii Komórki). Wszyscy skrzętnie chłonęli i notowali informacje związane z dualistyczną naturą światła, usiłując zrozumieć efekt tego fenomenu w życiu codziennym. Niemniej fascynujące okazały się zagadnienia związane z funkcjonowaniem przeciwciał w układzie immunologicznym człowieka, zwłaszcza w aspekcie leczenia chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych.
Uzupełnieniem wykładów stały się inspirujące zajęcia warsztatowe, w których uczestniczyli już tylko nieliczni wybrańcy. Tematami ćwiczeń były:
- Przeciwciała monoklonalne w oznaczaniu grup krwi.
- Poszukiwanie białek w produktach spożywczych.
- Dwie twarze światła.
Warsztaty były prowadzone z ogromną starannością i rzetelnością. Młodzież miała okazję pracować z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego i poszerzać swoją wiedzę z zakresu metodologii i technik doświadczalnych. Przeprowadzone eksperymenty dały możliwość uczniom przeniknięcia do tajemniczego świata wiedzy, stwarzając namiastkę codziennej przygody z nauką pracownika uniwersytetu.
Beata Sobocińska
Najnowsze komentarze