Uczniowie klasy matematyczno-fizycznej rozpoczęli swoją podróż w świat fizyki jądrowej od udziału w wykładzie mgr Piotra Parzycha pod tytułem „Jak fizyka jądrowa umożliwia wykonywanie zdjęć pacjentów w szpitalu?”
Podczas wykładu młodzież zagłębiła się w niecodzienne zastosowania fizyki jądrowej, które umożliwiają wykonywanie zdjęć pacjentom w szpitalach dzisiaj i w przyszłości. Poznała zasady działania różnych technologii obrazowania medycznego, odkrywając jedną z ról fizyka (i nie tylko!) w medycynie. Przy okazji mieli możliwość porozmawiania z prelegentem o jego badaniach, które głównie skupiają się wokół nowatorskich zastosowań fizyki w medycynie w kontekście niewykorzystywanych dotąd możliwości Pozytonowej Tomografii Emisyjnej PET.
Po wykładzie uczniowie odbyli wizytę w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie. Największym centrum badawczym w kraju, działającym przy Uniwersytecie Jagiellońskim.
Ścieżka Wiedzy SOLARIS przybliżyła młodzieży tematykę o tym, jak działa i do czego służy synchrotron oraz dlaczego wspólnie z kriomikroskopem są tak cenne dla świata nauki. W trakcie zwiedzania uczestnicy dowiedzieli się, jaką rolę wspomniane urządzenia odgrywają w rozwoju współczesnej biologii, chemii, fizyki, a także medycyny, technologii, archeologii i ochrony zabytków.
Uczniowie poznali odkrycia dokonane na synchrotronach, które przekładają się na codzienne życie każdego z nas.
To była fascynująca lekcja fizyki.
prof. Karolina Maniak-Górecka
Najnowsze komentarze